Start / Strategiska mål / Mål 1: Förebygga våld
Medelvärdet av svar från elever (i åk 8 och år 2 på gymnasiet) om de litar på att de vuxna i skolan gör tillräckligt om någon elev i skolan blir illa behandlad.
År 2022/kön | Åk 8 | Åk 2 |
Medel | 5,7 | 6,6 |
Flicka | 5,3 | 6,4 |
Pojke | 6,1 | 6,8 |
Resultatet visar ett medelvärde utefter nedanstående uppdelning som beräknats:
Resultatet visar inte andel elever eller andel pedagoger utan redovisas som medelvärde baserats på deras svar på frågan som anges i indikator.
Resultat Det finns en skillnad i skattningen mellan åldersgrupper och mellan kön. Medelvärdet av svar för elever i åk 2 ligger vid svaret stämmer ganska bra medan medelvärdet av svar från elever i åk 8 ligger mellan svaren stämmer ganska bra och stämmer ganska dåligt. Det finns en skillnad mellan kön där flickor i lägre utsträckning än pojkar svarar att de litar på att de vuxna i skolan gör tillräcklig om någon elev i skolan blir illa behandlad. Skillnaden mellan könen är mindre bland elever i år 2 än bland elever i åk 8.
Medelvärdet av svar från pedagogisk personal (i grundskolan och på gymnasiet) om de upplever att vuxna i skolan gör tillräckligt om en elev blir illa behandlad.
Årskurs | 2022 |
Gymnasieskolan | 7,9 |
Grundskolan | 7,7 |
Resultatet visar ett medelvärde utefter nedanstående uppdelning som beräknats enligt fördelningen:
Resultatet visar inte andel elever eller andel pedagoger utan redovisas som medelvärde baserats på deras svar på frågan som anges i indikatorn.
Resultat Det finns en skillnad i hur pedagoger och elever uppfattar skolans arbete mot kränkande behandling. Pedagoger skattar högre än elever i både grund- och gymnasieskolan och där en markant skillnad mellan elevers och pedagogers uppfattning kan ses i årskurs 8.
Medelvärdet av svar från elever (i åk 8 och år 2 på gymnasiet) om lärarna behandlar alla elever lika oavsett om de är flickor, pojkar eller har annan könsidentitet.
År 2022/kön | Åk 8 | Åk 2 |
Medel | 4,8 | 5,4 |
Flicka | 4,6 | 5,2 |
Pojke | 5,0 | 5,7 |
Resultatet visar ett medelvärde utefter nedanstående uppdelning som beräknats enligt fördelningen:
Resultatet visar inte andel elever eller andel pedagoger utan redovisas som medelvärde baserats på deras svar på frågan som anges i indikatorn.
Resultat Elevernas medelvärde för år 8 och år 2 på gymnasiet ligger mellan svaren stämmer ganska bra och stämmer ganska dåligt, medan pedagogernas medelvärde ligger mellan stämmer ganska bra och stämmer helt och hållet. Störst skillnad ser vi i svaren mellan elever och pedagoger i åk 8. Även här ser vi en skillnad mellan könen där flickor i lägre utsträckning än pojkar upplever att lärare ger alla elever samma möjligheter oavsett om det är flickor, pojkar eller har annan könsidentitet.
Medelvärdet av svar från pedagogisk personal (i grundskolan och på gymnasiet) om skolan arbetar för att främja jämställdhet i undervisningen och om lärare ger alla elever samma möjligheter oavsett om de är flickor, pojkar eller har annan könsidentitet.
Årskurs | 2022 |
Gymnasieskolan | 8,1 |
Grundskolan | 8,1 |
Resultatet visar ett medelvärde utefter nedanstående uppdelning som beräknats enligt fördelningen:
Resultatet visar inte andel elever eller andel pedagoger utan redovisas som medelvärde baserats på deras svar på frågan som anges i indikatorn.
Resultat Elevernas medelvärde för år 8 och år 2 på gymnasiet ligger mellan svaren stämmer ganska bra och stämmer ganska dåligt, medan pedagogernas medelvärde ligger mellan stämmer ganska bra och stämmer helt och hållet. Störst skillnad ser vi i svaren mellan elever och pedagoger i åk 8. Även här ser vi en skillnad mellan könen där flickor i lägre utsträckning än pojkar upplever att lärare ger alla elever samma möjligheter oavsett om det är flickor, pojkar eller har annan könsidentitet.
För att uppnå målet om att myndigheter och aktörer ska arbeta våldsförebyggande har vi åtagit oss att utföra följande åtgärder:
För dig som är verksam på lokal eller regional nivå finns några tips på åtgärder som din organisation kan fokusera på för att bidra till att målet om att förebygga våld uppnås.